Literair Adviseren

Opslaan Vasthouden Terugvinden

Hierbij vertellen wij verhalen die wij voorzien van een zekere schoonheid, diepgang of confronterende kracht. Uiteindelijk gaat het om de impact die een verhaal heeft.

PowerPoint presentaties met bullet points ben je morgen weer vergeten, juist door een verhaal spannend te maken, weten mensen het zich maanden later vaak nog goed te herinneren.

Kenmerkend voor onze verhalen is de aanwezigheid van verschillende betekenislagen. Geen ingewikkeld matrixen waarbij je de neiging krijgt aan analysedrift; Wij beshouwen het geheel zoals het is.

Als je erin geïnteresseerd bent dan zijn er op de traditionele manier vijf modellen voor het vertellen van verhalen.

Allereerst is dat:

  1. hyperboliseren: wij vertellen het verhaal van de ander, maar dan in overdreven vorm, om zo duidelijk te maken dat als je het een beetje erger maakt, het verhaal ineens erg onwaarschijnlijk overkomt.
  2. Bagatelliseren: het omgekeerde van hyperboliseren, het juist kleiner maken van het probleem. 
  3. Absurdiseren: het voorbeeld absurd maken; wij zetten bijvoorbeeld een rood neusje op terwijl wij vertellen.
  4. Allegoriseren, waarbij wij vooral gebruik maken van metaforen.
  5. Eigen beelden en emoties: raak je bijvoorbeeld verveeld, dan ga je je nagels schoonmaken. Of het telefoonboek lezen. Je toehoorder zal er direct op reageren. Op basis van gedrag kun je de essentie van de ander aan de orde stellen.